Den Oever
Omschrijving TANKHINDERNIS gesitueerd aan de noordoostzijde van de kazematopstelling op het buiten- en binnentalud van de Afsluitdijk. De V-vormig aangelegde hindernis bestaat uit gewapend betonnen, rechthoekige bodemplaten...
22 Resultat(en)
Omschrijving TANKHINDERNIS gesitueerd aan de noordoostzijde van de kazematopstelling op het buiten- en binnentalud van de Afsluitdijk. De V-vormig aangelegde hindernis bestaat uit gewapend betonnen, rechthoekige bodemplaten...
Inleiding Op de noordoostelijke havendam, voor (ten noorden van) de Duitse kanonkazemat is de, door de Duitsers aangelegde, TANKVERSPERRING uit 1943 gesitueerd. Omschrijving De versperring bestaat uit negen betonnen...
Inleiding De Duitse TANKVERSPERRING is in 1943 aangelegd achter de tweede linie aan de zeezijde van de dijk. De versperring is een overblijfsel van een versperring over de volledige breedte van de dijk, die als doel had...
Inleiding In 1940 door architect Ch.L. Quéré in traditionalistische stijl ontworpen BRANDWEERKAZERNE. Het gebouw is deels vrijstaand, deels vastgebouwd aan een dienstwoning die buiten de bescherming valt. De kazerne is...
Inleiding In de zuidwestelijke hoek van het fabrieksterrein ligt de voormalige BRANDWEERGARAGE, gebouwd aan de hand van een ontwerp uit 1925. Volgens de overlevering was een brand in een van de voorraadmagazijnen aanleiding...
Inleiding. Aan de door bomen omzoomde Dirk de Botsdijk ligt, ten westen van de splitsing Oude Weg en Flierstraat en nabij de Zeepvliet, het restant van een TANKVAL. Deze werd begin jaren veertig van de 20ste eeuw door de...
Inleiding. Aan weerszijden van een overblijfsel van de vroegere Keizersdijk ligt, nabij de Dirk de Botsdijk, naast de Zeepvliet en ten noorden van de splitsing Reedijk, het restant van een TANKVAL. Deze werd begin jaren...
Inleiding: De tankversperring is een onderdeel van de Grebbelinie. Deze versperring is aangelegd tijdens de mobilisatie van 1939-1940 en bevindt zich op de op de Coelhorsterkade, een keerkade op 275 meter ten oosten van het...